Po ukończeniu w całości pierwszej linii tramwajowej przyszedł czas na rozbudowę sieci. Luksemburg zainaugurował budowę nowej trasy tramwajowej do dzielnicy Kirchberg. Powstanie ponad 2-kilometrowy odcinek torowiska.
Nie tak dawno, bo
na początku tego roku Luksemburg ukończył budowę pierwszej linii tramwajowej, która dotarła pod terminal lotniska Findel-Luxembourg. Tramwaje obsługują teraz 24 przystanki, a trasa łączy 10 ważnych węzłów przesiadkowych. Warto przypomnieć, że tramwaje w Luksemburgu wróciły w wielkim stylu po ponad pół wieku nieobecności. Stolica tego niewielkiego państwa posiadała już ten środek transportu od 1875 r. do 1964 r. Nowy system jest starannie przemyślany pod każdym względem. W grudniu 2017 r. uruchomiono pierwszy 3,6-kilometrowy odcinek, przebiegający przez dzielnicę europejską wzdłuż alei Kennedy’ego, od Luxexpo do Rout Breck-Pafendall, czyli charakterystycznego „czerwonego mostu”. Wyróżnikiem luksemburskiego przedsięwzięcia są odcinki trasy bez sieci trakcyjnej.
Teraz przyszedł czas na pierwszą rozbudowę sieci tramwajowej. Jeszcze w maju wbudowano kamień węgielny pod budowę linii K2A do dzielnicy Kirchberg. Ceremonia odbyła się na bulwarze Konrada Adenauera. W uroczystości uczestniczyli Yuriko Backes, minister mobilności i robót publicznych, Lydie Polfer, burmistrz miasta Luksemburg, Patrick Goldschmidt, radny odpowiedzialny za mobilność oraz Helge Dorstewitz, dyrektor Luxtram.
Pierwsza rozbudowa polegać będzie na budowie linii K2A do dzielnicy Kirchberg. Trasa zostanie poprowadzona wzdłuż bulwaru Konrada Adenauera do Szkoły Europejskiej. Odcinek ten ma zostać oddany do użytku na początku roku szkolnego w 2027. Długość trasy wyniesie 2,3 km. Przedsięwzięcie będzie wiązało się z całkowitą i gruntowną przebudową przestrzeni publicznej. Powstanie dwukierunkowa ścieżka rowerowa w północnej części trasy. Miasto będzie chciało także uspokoić ruch drogowy. Wzdłuż osi ulicy pojawią się również nowe nasadzenia roślinności.
Prace podzielone zostaną na dwa odcinki. Pierwszy obejmie trasę pomiędzy ulicami John F. Kennedy a Erasme. Drugi odcinek obejmie trasę pomiędzy ulicami Erasme a Richarda Coudenhove-Kalergi. W pierwszej fazie inwestycji Luxtram rozpocznie od wzmacniania lub przenoszenia podziemnych sieci. Roboty drogowe obejmą najpierw południową część ulicy. Część północną obejmą natomiast w kwietniu przyszłego roku. Pierwsze jazdy testowe po nowym odcinku sieci tramwajowej zaplanowano na początku lata 2027 roku. Ta faza ma na celu sprawdzenie wszystkich funkcjonalności tramwaju. Przejazdy będą odbywały się bez pasażerów. Podczas tej fazy tramwaj będzie kursował w regularnych godzinach i częstotliwościach, co pozwoli wszystkim przyzwyczaić się do dzielenia przestrzeni z tramwajem na tym nowym odcinku.
Oddanie do użytku nowego, 2,3-kilometrowego odcinka między mostem Grande-Duchesse Charlotte a Szkołą Europejską planowane jest na początek roku szkolnego 2027. Co więcej, miasto już planuje dalsze przedłużenie linii. W drugim tramwaj połączy przyszłą dzielnicę Kuebebierg, a następnie, przez Boulevard Pierre Frieden, dotrze do węzła przesiadkowego „Luxexpo”.